
Leserinnlegg forfattet av Arild Svenson, Anette Mjelde, Christian Clasén og Cecilie Skjelstadaune – Ny Kurs. Publisert i Moss avis 08.02.2022.
Ikke noe sted på Vestlandet har de valgt å bygge fremtidens fergeleier i sentrum av en by eller tettsted. Hvis vestlendingene har klart det så kan vi i Moss klare det. Nå må vi vise at vi Mossinger også har vestlandsryggrad.
Noen vil ha det til at trafikken fra Jeløy er vel så avhengig av RV19 som ferge og havnetrafikken – at trafikken fra Jeløy deler byen vår. Men det og andre påstander er ikke riktige, og de blir ikke mer riktige ved at de gjentas til det kjedsommelige. Det finnes bl.a. en masteroppgave (Anders J. Broch/Lars E. Fors) som dokumenterer at kapasiteten er tilstrekkelig. Professor Petter Næss (professor i planlegging i byregioner, Institutt for by- og regionplanlegging, NMBU) bekrefter at beste løsningen er å flytte bort ferge og havnetrafikken.
Fakta
Det er kun ca. 25% av trafikken fra Jeløy som kan sies å følge ca. samme strøm som ferge og havnetrafikken. Hele 75% av trafikken fra Jeløy går andre veier (bokstavelig talt) til sentrum, Moss syd, øst mv. Dette er alle politikere gjort kjent med i tidligere utredninger i regi av SVV. Trafikken fra Jeløy er i all hovedsak personbiler, mens fra havn og ferge i all hovedsak tungtransport. I tillegg kommer trafikken fra fergen støtvis ca. 3 ganger i timen. Utover de 3 gangene er ikke køen der. Disse forhold er det som i størst grad forårsaker kø, dvs. konsekvensene av ferge og havnetrafikken med sine særskilte belastende “egenskaper”.

Belastning
Som om ikke kø var nok, medfører tungtransport også større miljøbelastninger, i form av forurensende og skadelige utslipp i tillegg til støv og støy.
Er det rettferdig og nødvendig at vi i Moss skal fortsette å ta belastningen med tungtransport igjennom sentrum av vår by? Ny Kurs sier “NEI!”.
Høyre har tatt et klart standpunkt til at trafikken fra Jeløy skal med. Med alle belastningene nevnt ovenfor og urettferdigheten ved at Jeløybefolkningen skal betale for noe de ikke trenger, sier vi et klart og tydelig NEI til det. I tillegg vil traseene Høyre ønsker rasere blant annet Thorneløkka.
Slik Ny Kurs opplever det så skiller Høyre seg ut ved å være tydelige på at de ønsker å fjerne alternativ 4 via Kleberget og Ekholt, ikke flytte fergeleiet, samt at trafikken fra Jeløy skal med. Alle 3 forhold kan det sies mye om. Hvis vi ikke flytter fergeleiet, vil vi aldri få ferge- og havnetrafikken bort fra sentrum. Dessuten er det er høyst urettferdig at 75% av trafikken fra Jeløy skal være med å betale for en vei de ikke trenger. Det er kun ca. 25% av trafikken fra Jeløy som muligens kan sies å kunne benytte samme trase som nesten all trafikken fra ferge og havna.
Comments are closed