
I lys av den siste tids omstendigheter har Ny Kurs skrevet vedlagte brev med vedlegg til Samferdselsministeren og Transport- og kommunikasjonskomiteen v/leder.
Samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård
Samferdselsdepartementet
Transport- og kommunikasjonskomiteen, v/leder Erling Sande
Moss, 13. februar 2022
Jernbaneprosjektet i Moss
Bane NORs interne Deloitte-rapport oppsummerer at jernbaneutbyggingen i Moss, vedtatt november 2016, er basert på utilstrekkelig kompetanse. Den viser til manglende rutiner for både å sikre og vurdere undersøkelser av grunnforhold og områdestabilitet, samt at utførte geotekniske vurderinger tilbake i 2015-2016 ikke har vært tilfredsstillende.
Innledning
Jernbaneprosjektet i Moss ble vedtatt i bystyret i Moss 24. november 2016, etter en lang lokal behandling. Dessverre ble det ikke vedtatt samordnet reguleringsplan for jernbane og RV19. Jernbaneprosjektet har vært gjenstand for mye lokal debatt hvor bl.a. manglende utredning av alternative traseer har vært temaet. Flere tidligere samferdselsministere har vært i Moss og det er blitt uttalt at Moss skal ikke måtte graves opp flere ganger. Uttalelsen har siktet til prosjektene med jernbane og RV19.
Tunnelboring fra syd og nord har gått som planlagt. Imidlertid har fremdriften i den siste tiden nærmet seg de mest kritiske delene av prosjektet – siste del av tunnel vest for Vansjø (under byen), kulvert i dagen i Moss sentrum, samt jernbanespor langs Moss havn frem til Kleberget. Bane NOR har nå stanset arbeidet og sagt opp avtalen med MossIA om totalentreprisen. Dette som en følge av ytterligere kunnskap om grunnforholdene, og den risiko det er å følge fremdriftsplanen for prosjektet i dette planområde.
Det er mange innbyggere som bor innenfor eller i planområdet til jernbaneprosjektet. Med den siste tids utvikling, og rapportene som er fremlagt som belyser mulige farer ved prosjektet, er det nå mange innbyggere som er bekymret og redde. Mange frykter med rette at alvorlige hendelser som det som skjedde på Gjerdrum skal gjenta seg.
Rapport
Sommeren 2021 fremla NGI rapport som viste at grunnforholdene igjennom de siste deler av prosjektet var langt vanskeligere og dårligere enn lagt til grunn i prosjektet. Samtidig med NGIs rapport om langt vanskeligere grunnforhold fremla Deloitte en intern rapport for Bane NOR. Først i lagmannsretten januar 2022 ble Bane NOR tvunget til å offentliggjøre den interne Deloitte rapporten.
Her er de 4 oppsummeringene fra Deloittes rapport (side 3), alle under overskriften «ikke tilfredsstillende»:
- “Geotekniske undersøkelser og vurderinger som ble utført av Rambøll Sweco i 2015-2016 har ikke vært tilstrekkelige”
- “JBV (Bane Nor) hadde i detaljreguleringsfasen ikke tilstrekkelig kompetanse på geoteknikk i prosjektorganisasjon”
- “Bane Nors valg av fagmiljøer (rådgivere og entreprenører) som bidrar i prosjektgjennomføringen, utgjør en kritisk faktor i prosjekter der grunnforhold er en særskilt risiko”
- “Da JBV (Bane Nor) gjennomførte detaljregulering i 2015-2016, forelå det ikke rutiner for hvordan utbyggingsprosjekter skal både sikre og vurdere om undersøkelser av grunnforhold og områdestabilitet er tilfredsstillende. Dette foreligger heller ikke i Bane Nor i dag”
Deloittes definisjon av “ikke tilfredsstillende” er: “Internrevisjonen har avdekket betydelige svakheter i styringsinformasjonen og den interne kontrollen som med stor sannsynlighet kan føre til:
- Brudd på lover og regler
- Forhold som kan føre til vesentlige direkte tap
- Andre forhold som kan føre til betydelig tap av renomme
- Vesentlig feil i finansiell informasjon internt og eksternt
- Annen vesentlig feilinformasjon internt og eksternt”
Bane Nor har i dag stanset fremdriften av prosjektet og sagt opp avtalen med entreprenør for gjennomføringen i den ovennevnte delen av prosjektet.
Situasjonen for innbyggerne i Moss
Moss kommune la sommeren 2021 frem «Beredskapsanalyse kvikkleireområde Moss Havn», og i desember 2021 var Bane NORs tsunamirapport «Østfoldbanen VL, (Ski) – Moss, Moss stasjon, Harbour, Tsunami Inundation Study» klar. Moss kommune har ennå ikke innarbeidet rapportene i sin beredskapsplan, men det er i prosess. Forannevnte rapporter belyser hvilke farer byens innbyggere risikerer med Bane NORs prosjekt. Dette er rapporter som burde ha ligget til grunn ved debatten i forkant av vedtak om å bygge jernbane i 2016. I stedet foreligger de nå først 6 år etter. Dette når prosjektet møter utfordringer som ikke har vært vurdert tidligere. Utfordringer som i følge Deloitte skyldes at Bane NOR ikke har hatt tilstrekkelig kompetanse eller rutiner m.v..
Kostnader – kostnadssprekk – hvor er smertegrensen
I NTP for 2014-2023 ble det i 2013 estimert kostnader for jernbanetraseen igjennom Moss med ca. 5 milliarder. 8 år senere, i 2021 er styringsrammen økt til 14,9 milliarder. Kostnadsrammen er imidlertid 17,9 milliarder. Samtidig er dette kostnader som er beregnet, før Bane NOR igjen stanset arbeidet, og i tillegg nå bryter kontrakten med MossIA for de vanskeligste delene av prosjektet. Hvor skal dette ende?! Og etter dette kommer altså et nytt milliardsluk i Moss – RV19 – som må bygges etter at jernbanetraseen er ferdigstilt, og med de betingelser en ferdigstilt jernbanetrase vil gi.
Henstilling til samferdselsministeren
Vi vil med dette brevet gjøre politisk ledelse i Samferdselsdepartementet samt Transport- og kommunikasjonskomiteen oppmerksom på situasjonen i Moss samt henstille samferdselsministeren om følgende:
- At samferdselsministeren i perioden med stans i bygging i jernbaneprosjektet i Moss benytter tiden til å vurdere, samt å utrede alternative traseer for jernbane igjennom Moss, og hvordan allerede utførte arbeider, eller deler av dette, kan nyttiggjøres til RV19.
- At samferdselsministeren gir SVV og Bane Nor oppdrag om å samordne seg og således ta ansvar for at både jernbaneprosjektet og ny RV19 lar seg gjennomføre på en trygg måte for Moss.
Det er over mange år uttrykt fra mange innbyggere at de har følt seg utrygge på sikkerheten i den valgte trase. I den siste tiden er det kommet til dels kraftige reaksjoner på situasjonen vi nå står overfor i Moss. Hovedårsaken til dette er de nevnte rapportene som viser at den kontroll som har vært forfektet foreligger ikke i Bane Nor. Det er også kommet løsningsorienterte reaksjoner. En av disse er innbygger Erik Grønner`s forslag til løsninger som vi ønsker å gjøre samferdselsministeren og Transport- og kommunikasjonskomiteen oppmerksomme på. Erik Grønners siste innspill i saken i form av leserbrev i Moss Avis («Et mageplask og en ny mulighet») vedlegges.
Vi ser fram til en god dialog med fokus på sikkerhet for innbyggerne i Moss og med løsningsmuligheter for så vel jernbane som RV19 som ivaretar Moss kommune, herunder innbyggernes trygghet, og Moss bys muligheter og behov for byutvikling inn i fremtiden.
Vennlig hilsen
Ny Kurs by- og bygdeliste
Arild Svenson, gruppeleder
2 vedlegg – Deloittes rapport og leserinnlegg i Moss Avis av Erik Grønner
Comments are closed